Trillingsmeting

De klant merkte een vreemd geluid op ter hoogte van 1 van de vlaktekoelers. Via trillingsmetingen werd bekeken wat de oorzaak was.

Vaststelling bij meting:

Bij het analyseren van de trillingsmeting op vlaktekoeler A, zien we dat er lagerschade aanwezig is op de motor van de machine. De meting toont een gevorderde schade, we zien de foutfrequenties vooraan in het spectrum.

Trillingsmeting grafiek 2

Ook die peakvue toont ons de lagerschade en een sterk gestegen wrijvingscomponent.

Trillingsmeting grafiek 1

Bij verdere controle van de machine, zien we dat de riemen redelijk diep in de riemschijven liggen. 

Advies:

Gelieve de motorlagers vervangen en ook de riemen op slijtage controleren, indien nodig 
vervangen. 

Schadeanalyse:

Buitenring
Schadeanalyse trillingsmetingSchadeanalyse trillingsmeting 2

Kogels

LagerbalLagerbal 2

We zien dat er op de buitenring 120° blinkend gepolijst is, dit komt door een  onvoldoende vet laag tussen de buitenring en de rolelementen, waardoor de rolelementen zijn beginnen glijden over de buitenring. De rest van de buitenring is zwaar beschadigd wellicht is dit de plaats waar de riemspanning op in werkt. Hierna gaan de rolelementen beginnen stuiteren in het lager en zo word het lager op rolafstand zwaarder belast. In deze belaste zone treed metaalmoeheid op. Deze vermoeiing werkt ook in op de andere onderdelen van het lager. We zien op de kogels duidelijke uitbrokkeling en lokale opwarming. De verschijnselen zijn allen te herleiden naar een smeerprobleem. De eenmalige smering in de gesloten lagers was einde levensduur.

Besluit

Door het uitvoeren van trillingsmeting werd de oorzaak van het vreemde geluid direct duidelijk. De analyse toonde een noodzakelijke lagerwissel.


De schadeanalyse toont de oorzaak van de slijtage. In de koelerbank was dit een alleenstaand geval na een respectabele levensduur. Hierdoor zijn geen verdere acties geadviseerd.